Artykuł z Gazety Wyborczej na czele majowego raportu „O tym się mówi”

Artykuł z Gazety Wyborczej na czele majowego raportu „O tym się mówi”

W maju br. dziennikarze najczęściej powoływali się na artykuł Wojciecha Czuchnowskiego pt. „”Wyborcza” ujawnia: Państwowy remont mieszkania Brudzińskiego” – wynika z najnowszego raportu „O tym się mówi” przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów i Radio ZET. Zestawienie powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Tekst ujawniający szczegóły dotyczące finansowania remontu mieszkania europosła PiS – Joachima Brudzińskiego opublikowany w Gazecie Wyborczej, osiągnął liczbę 83 cytowań w innych mediach. Całkowity zasięg tego artykułu wyniósł 9 mln potencjalnych kontaktów.

Z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów (IMM) i Radio ZET wynika, że materiał spowodował burzliwe dyskusje i skupił uwagę opinii publicznej na opisywanej sprawie, rzucając nowe światło na kwestie związane z wykorzystaniem środków publicznych.

osm maj
fot.

TVN24 i OKO.Press na podium

Według majowego zestawienia „O tym się mówi” na drugim miejscu znalazł się reportaż "Gra pozorów” Łukasza Frątczaka z TVN24, odsłaniający kulisy fuzji PKN Orlen z Lotosem. Ten materiał wygenerował 36 publikacji w innych mediach o łącznym zasięgu 5,4 mln potencjalnych kontaktów.

Tuż za nim uplasował się artykuł autorstwa Daniela Flisa, Sebastiana Klauzińskiego i Marii Pankowskiej zatytułowany "Instytut Glińskiego rozdał 68 mln zł. Publiczne pieniądze dla organizacji z kręgu ministrów PiS", opublikowany na stronie serwisu OKO.Press. W materiale przedstawiono dowody na to, że wśród 248 obdarowanych podmiotów znalazły się organizacje pozarządowe powiązane z szefem kancelarii premiera Markiem Kuchcińskim, wicepremierem Piotrem Glińskim, ministrem Andrzejem Gutem-Mostowym, posłem Kacprem Płażyńskim oraz innymi politykami związanych z partią Prawo i Sprawiedliwość. Ta publikacja wzbudziła duże zainteresowanie, choć wygenerowała nieco mniejszą liczbę publikacji - łącznie 21, osiągając przy tym zasięg 5,3 mln kontaktów.

Metodologia

Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej.

Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

Badanie obejmuje ponad 1100 gazet i czasopism, wybrane programy w stacjach telewizyjnych (Polsat, Polsat News, Polsat News 2, TVN Turbo, TVN, TVN24, TVN24BiS, TVP Info, TVP1 i TVP2) i rozgłośniach radiowych (Muzo.fm, PR1, PR3, PR4, Radio Maryja, Radio ZET, RDC, RMF FM, TOK FM) oraz istotne portale internetowe.

Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach.

Celem projektu jest wskazanie najpopularniejszych publikacji, na które w danym miesiącu najchętniej powoływały się media. Jako kryterium decydujące o pozycji w rankingu przyjęto zasięg* danego tematu po rozpowszechnieniu go w innych mediach.

Szczegółowe informacje dotyczące monitoringu mediów można znaleźć na stronie www.imm.com.pl.

*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.

O Nagrodzie Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego
Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.

O Instytucie Monitorowania Mediów
Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.