Radio ZET i Instytut Monitorowania Mediów (IMM) rozpoczęli współpracę w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Jej efektem będzie wspólny cykliczny raport „O tym się mówi”, prezentujący publikacje o najwyższym zasięgu i cytowalności w innych mediach.
W ramach współpracy co miesiąc będzie publikowany ranking TOP5 najbardziej medialnych materiałów dziennikarskich (i ich autorów). Znajdą tam swoje miejsce wybrane gatunki dziennikarskie z wszystkich rodzajów mediów, m.in. reportaże, publikacje śledcze, artykuły czy materiały o tematyce społecznej i politycznej. Badanie nie będzie uwzględniać między innymi: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.
Głównym kryterium rankingu będzie zasięg*, czyli liczba potencjalnych kontaktów z przekazem oraz cytowanie treści w innych mediach. Analiza obejmie całą polską prasę, najpopularniejsze programy w telewizji i radiu oraz istotne portale.
Raport „O tym się mówi” to wyjątkowy projekt, mający na celu wyróżnienie publikacji dziennikarskich oraz ich autorów, których tematyka była na tyle ciekawa, że powieliły ją inne media, często konkurencyjne. Instytutowi bardzo zależy na promowaniu najwyższych standardów w dziennikarstwie. Dzięki zastosowaniu pełnej analizy będziemy badać wybrane gatunki sztuki publicystycznej. W IMM wykorzystujemy sprawdzone przez lata narzędzia badawcze, które pozwalają na obiektywne i precyzyjne monitorowanie mediów oraz niezależną analizę zgromadzonych danych
- komentuje Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM.
Niemal każdego miesiąca w mediach pojawia się ważny społecznie reportaż, artykuł, czy materiał śledczy, o którym powszechnie się mówi i dyskutuje. Autorzy wielu z nich to późniejsi laureaci prestiżowych nagród dziennikarskich, w tym Nagrody Radia ZET im. A. Woyciechowskiego. Dotąd nie było cyklicznego zestawienia, w którym moglibyśmy zobaczyć w ujęciu statystycznym najbardziej wartościowe i najpopularniejsze publikacje oraz ich autorów. Raport Instytutu Monitorowania Mediów i Radia ZET powstający w ramach projektu Nagrody Woyciechowskiego wypełni tę lukę i – mam nadzieję - będzie kolejnym przyczynkiem do ciekawej dyskusji w środowisku dziennikarskim
- dodaje Mariusz Smolarek, redaktor naczelny Radia ZET.
Raport „O tym się mówi” nie będzie wpływał na funkcjonowanie Kapituły Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego, przyznawane przez jej członków nominacje i podejmowane decyzje. Jednak będzie stanowić statystyczne spojrzenie ukazujące najczęściej omawiane i dyskutowane materiały dziennikarskie w danym miesiącu.Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego to jedna z najbardziej prestiżowych nagród świata dziennikarskiego w Polsce. Przyznawana jest autorom materiałów dziennikarskich, które zdaniem Kapituły łamią stereotypy, wykraczają poza schematy i zaglądają za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Jej celem jest uhonorowanie dziennikarzy za odwagę w docieraniu do prawdy i odkrywanie, tego co wcześniej było ukryte lub niedopowiedziane. Wyróżnienie to po raz pierwszy zostało wręczone w 2005 roku. Prawo zgłoszenia nominacji do nagrody przysługuje każdemu z członków Kapituły. Zgodnie z regulaminem nie można jednak zgłaszać dziennikarzy ze swoich redakcji, ani z redakcji powiązanych. Redakcja Radia ZET nie ma wpływu na zgłaszane nominacje.Instytut Monitorowania Mediów od przeszło 20 lat jest liderem w branży analityki przekazów mediowych w Polsce. Od 2009 roku oferuje swoje usługi również w Rumunii pod marką mediaTRUST. IMM wspiera firmy, instytucje i marki osobiste w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników komunikacji zewnętrznej, planowaniu strategii oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma jako jedyna na rynku integruje wyniki publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w jednym narzędziu, w tym również reklamy. Wykonuje również raporty i analizy jakościowo-statystyczne. Firma obsługuje tysiące klientów w kraju i zagranicą — międzynarodowe korporacje, małe firmy, instytucje, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowe, artystów oraz sportowców. Monitoring IMM obejmuje prasę, radio, telewizję, portale internetowe, media społecznościowe, a także podcasty i kanały wideo.
*Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem mediowym. Wskaźnik jest opracowany na podstawie oglądalności i słuchalności programów radiowo-telewizyjnych, czytelnictwa prasy, średniej liczby odsłon materiałów internetowych z uwzględnieniem współczynnika ekspozycji nazw własnych w treści.