Forum Dziennikarskie Nagrody Woyciechowskiego to projekt stworzony w 2022 roku przez Radio ZET realizowany we współpracy z Uniwersytetem SWPS. Jego celem jest promowanie rzetelnego, jakościowego dziennikarstwa oraz podnoszenie świadomości na temat roli mediów w demokratycznym społeczeństwie. Uczestnikami projektu są studenci i studentki - stażyści, którzy tworzą Forum Dziennikarskie, korzystając ze wsparcia Rady Programowej oraz opiekunów stażu.
Pierwsza edycja Forum Dziennikarskiego Nagrody Woyciechowskiego odbyła się rok temu i miała formę jednodniowego wydarzenia, podczas którego odbyły się panele dyskusyjne poświęcone istotnym tematom związanym z pracą dziennikarską na froncie wojennym, rolą mediów w obliczu kryzysów oraz propagandą i manipulacją w dobie mediów społecznościowych.
W tym roku organizatorzy Forum – Radio ZET i Uniwersytet SWPS - postanowili rozszerzyć formułę i zorganizować cykl wydarzeń, który potrwa od grudnia br. do czerwca 2024 r. Za program projektu są odpowiedzialni studenci i studentki Uniwersytetu SWPS, współpracujący ze sobą w ramach grupy projektowej, nad którymi czuwa Rada Programowa Forum Dziennikarskiego pełniąca rolę doradczą i mentorską. Do ich zadań należy dobór tematyki i formuły wszystkich wydarzeń w sposób odpowiadający potrzebom i zainteresowaniom przyszłych dziennikarzy i dziennikarek, a przede wszystkim uwzględniający zmiany wynikające m.in. z postępu technologicznego i przemian społeczno-gospodarczych, które mają wpływ na funkcjonowanie mediów.
W Radzie Programowej Forum zasiadają przedstawiciele Uniwersytetu SWPS: dr Marcin Zaborski (przewodniczący), dr, Sylwia Szostak, dr Michał Chlebowski, Renata Czeladko, oraz Anita Tomasik (Radio ZET), Anna Fidos (Agora), Anna Marucha (Grupa Eurozet) i Michał Aleksandrowicz (Grupa Eurozet).
Forum Dziennikarskie Nagrody imienia Andrzeja Wojciechowskiego stworzyliśmy dla młodych ludzi chcących dzielić się swoją pasją . To jest inicjatywa Radia Zet, w którą zaangażował się Uniwersytet SWPS – uczelnia, która naprawdę rozumie, że warto wspierać kreatywność, różnorodność i współpracę. Studenci dziennikarstwa będą więc nie tylko słuchać bardziej doświadczonych koleżanek i kolegów – ale przede wszystkim będą nam pokazywać, jak chcą się uczyć rzetelnego dziennikarstwa pełnego jakości. Będą się pewnie spierać. Będą szukać pomysłów. A potem te pomysły zrealizują, dbając o to, żebyśmy o tym usłyszeli. Na przykład żebyśmy usłyszeli o konkursie dla młodych dziennikarzy. Bo taki właśnie przygotują uczestnicy Forum Dziennikarskiego. A my – ci trochę starsi – postaramy się im pomóc, ale przede wszystkim nie przeszkadzać. Będziemy się przyglądać temu twórczemu fermentowni. Damy się im zaskoczyć. Będziemy się przysłuchiwać i wspierać. I na pewno sporo się przy tym nauczymy
- mówi dr Marcin Zaborski, przewodniczący Rady Programowej Forum Dziennikarskiego.
Do programu zostało przyjętych 20 studentów i studentek Uniwersytetu SWPS. Wybrane osoby będą przez kilka miesięcy pracować w trzech grupach, realizując konkretne zadania w obszarach: organizacji wydarzeń Forum, koncepcji i organizacji konkursu oraz komunikacji i promocji wydarzeń.
Wydarzenia Forum będą miejscem spotkań przyszłych dziennikarzy i dziennikarek z uznanymi przedstawicielami tego zawodu, którzy z jednej strony będą dzielić się swoim doświadczeniem, a z drugiej będą mogli zderzyć swoje spojrzenie na dziennikarstwo z poglądami i wiedzą o świecie nowego pokolenia, które dopiero wkracza do mediów. Spotkania w ramach projektu będą okazją rozwijania praktycznych umiejętności dziennikarskich, a także przestrzenią na wymianę przekonań, refleksji i czerpania doświadczeń od siebie nawzajem.
Forum Dziennikarskie Nagrody Woyciechowskiego zostało powołane z myślą o przyszłych pokoleniach dziennikarzy i dziennikarek, którzy podobnie jak ich doświadczeni koledzy i koleżanki, będą zadawać niewygodne pytania, przeprowadzać śledztwa i stać na straży prawdy, starając się jak najlepiej wypełniać swoją dziennikarską misję. Tym projektem chcemy zbudować w studentach i studentkach poczucie wspólnej odpowiedzialności za przyszłość mediów w Polsce, zwłaszcza w trudnych dla wolności i swobody mediów warunkach politycznych. Mamy nadzieję, że będzie to okazja do międzypokoleniowej wymiany myśli, najlepszych praktyk i pomysłów na to, jak w przyszłości powinny wyglądać tradycyjne i nowoczesne środki przekazu w naszym kraju
-- mówi Anna Marucha, dyrektor komunikacji korporacyjnej w Grupie Eurozet.